From a Place to a Space: To Wayfarer, to Inhabit, and to Write the Score
Main Article Content
Abstract
This paper deals with the creative process that resulted in the score for Relación I. En Negro. Trayecto Finlandia—performance of the Efimerodramas group at the Genaro Pérez Museum in Córdoba, Argentina—on the abstract installation Negro. Trayecto Finlandia by the artist Mónica Ostchega. The exercises and actions were carried out between 24 May and 7 June 2017, as part of the work for the research grant of the National Theatre Institute (Instituto Nacional del Teatro), Argentina. The crisis of the dramatic form in which the Repetitive Minimalist Systems arise—this being a theatrical method created by the Spanish playwright and teacher José Sanchis Sinisterra with which Efimerodramas has been working since 2017—is introduced via the proposals of Hans-Thies Lehmann and Jean-Pierre Sarrazac, to then observe the tension of the method that the group generates with performance art. The description of the different moments of the collaborative writing process leads to the characteristics of the resulting score. This work is part of a larger investigation (dissertation at the National University of Córdoba) dedicated to the forms of writing that the Efimerodramas group generates since the establishment of its project at the Center for Research and Production in Arts, Faculty of Arts, National University of Cordoba, in Argentina.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
CARNEVALI, Davide. (2017). Forma dramática y representación de mundo en el teatro europeo contemporáneo. Paso de gato.
DANAN, Joseph. (2016). Entre el teatro y la performance. La cuestión del texto (Walter Romero, Trad.). Artes del Sur. (Obra original publicada en 2013)
DANAN, Joseph. (2018). Absence et présence du texte théatral. Actes Sud – Papiers.
DE CERTEAU, Michel. (1996) La invención de lo cotidiano. Artes de hacer, Vol. 1 (Alejandro Pescador, Trad.). Universidad Iberoamericana. (Obra original publicada en 1979)
DERRIDA, Jaques. (1989). “El teatro de la crueldad y la clausura de la representación” (Patricio Peñalver, Trad.). La escritura y la diferencia (pp. 318-343). Anthropos. (Obra original publicada en 1969)
DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. (2007). Escenarios liminales: teatralidades, performances y política. Atuel.
DORT, Bernard. (1988). La représentación émancipée. Actes Sud.
DUBATTI, Jorge. (2019). “El artista-investigador y la producción de conocimiento territorial desde el teatro: una Filosofía de la Praxis”. La Escalera: Anuario de la Facultad de Arte, 29, (pp. 11-48). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
GARRAMUÑO, Florencia. (2015). Mundos en común: ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica.
HUBER, Sebastián. (2017). Protocolo para En negro. Trayecto Finlandia [Partitura no publicada]. Centro de Producción e Investigación en Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
HUBER, Sebastián. (2019) “De la dramaturgia hacia la escritura performática: Efimerodramas. Consideraciones sobre el actema”. AURA: Revista de Historia y Teoría del arte, (9), 234-239.
INGOLD, Tim. (2015). Líneas. Una breve historia (Carlos García Simón, Trad.). Gedisa. (Obra original publicada en 2007)
KARTUN, Mauricio. (2015). Escritos 1975-2015. Colihue.
KUNTZ, Hélene. (2005). “Bel animal (mort du)”. En Jean-Pierre Sarrazac (Comp.), Lexique du drame moderne et contemporain (pp. 33-34). Circé.
LEHMANN, Hans-Thies. (2013). Teatro posdramático (Diana González Martín, Trad.). Cendeac; Paso de Gato. (Obra original publicada en 1999)
MAGALLANES UDOVICICH, Mariana. (2022). “Actante”. En Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis (Coords.), Glosario de filosofía de la técnica (pp. 24-28). La Cebra.
RYNGAERT, Jean-Pierre; SERMON, Julie. (2016). El personaje teatral contemporáneo: descomposición, recomposición (Beatriz Luna y Édgar Chías, Trads.). Paso de Gato.
SANCHIS SINISTERRA, José. (2018). El texto insumiso: nuevos fragmentos de un discurso teatral. Ñaque Editora.
SARRAZAC, Jean-Pierre. (1999). L’Avenir du drame. Écritures dramatiques contemporaines. Circé.
SARRAZAC, Jean-Pierre. (2005). Lexique du drame moderne et contemporaine. Circé.
SARRAZAC, Jean-Pierre. (2012). Poétique du drame moderne. De Henrik Ibsen à Bernard-Marie Koltès. Le Seuil.
SERMON, Julie; CHAPUIS, Yvane. (2016). Partition(s). Objet et concept des pratiques scéniques (20e et 21e siècles). Les presses du réel.
SZONDI, Peter. (1994 [1956]). Teoría del drama moderno: (1880-1950). Destino.
TAYLOR, Diana. (2012). Performance. Asunto Impreso.