Virtual Scenery, Tychoscopy, and Editing in Miguel de Cervantes’ La entretenida

Main Article Content

Horacio José Almada Anderson

Abstract

Though Cervantes’ theater has been the object of study of textual criticism, of philology, this article analyzes the dramatic text of his comedy La entretenida, which has been little studied, from the perspective of theater studies. The main interest is to recognize the verbal decoration and the ticoscopy as part of the theatrical-scenic language of the author. When considering the impossibility of reaching the stage, Cervantes, in his edition of Ocho comedias y ocho entremeses, nunca antes representados, endows the literary text with spectacular marks that serve the reader to build a virtual staging in their reading, and thus fulfill the theatrical meaning of the text. To portray an author’s text onstage, there are some considerations to bear in mind, and they have to do with the transduction of the language in it. From the poetics, the literary, the drama, to the printed manuscript, also from that last one ciphered text to the staging: there should be a riveting journey that tells us about a complex machinery, which requires a spatial-temporal device to be set in motion. When the script reaches the hands of the Scene Director, or a company of actors, or any other production apparatus; there should be a textual analysis which turns into an essential tool/weapon so that the transduction can succeed, achieving something that comes to life in what is represented. The study is carried out on a play orchestrated by Miguel de Cervantes. The scenic knowledge of the author from Alcalá is staggeringly evident. Cervantes is a man of theater.

Article Details

How to Cite
Almada Anderson, H. J. (2024). Virtual Scenery, Tychoscopy, and Editing in Miguel de Cervantes’ La entretenida. A Escena Revista De Artes Escénicas Y Performatividades, (1), 42–56. https://doi.org/10.22201/ffyl.aescena.2023.1.2051
Section
Artículos de investigación

References

ARELLANO, Ignacio. (2000). “Espacios dramáticos en los dramas de Calderón”. En Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello (Eds.), Calderón: sistemas dramáticos y técnicas escénicas (pp. 77-106), Actas de las XXIII Jornadas de teatro clásico, Almagro. Universidad de Castilla–La Mancha. Recuperado de https://hdl.handle.net/10171/19531.

ARELLANO, Ignacio. (2005). “Escenario y puesta en escena del teatro cervantino (algunas notas)”, Boletín de la Real Academia Española, 85, 29-52.

ARELLANO, Ignacio. (2006). El escenario cósmico. Estudios sobre la comedia de Calderón. Iberoamericana Vervuert.

ARELLANO, Ignacio. (2017). “Comicidad escénica en el teatro de Cervantes”. En Urszula Aszyk, Juan Manuel Escudero Baztán y Marta Pilat Zuzankiewicz (Eds.), El texto dramático y las artes visuales: el teatro español del Siglo de Oro y sus herederos en los siglos XX y XXI (pp. 19-44). Instituto de Estudios Auriseculares.

ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo. (2007). “Breve contribución al estudio del espacio teatral”. Las Puertas del Drama: Revista de la Asociación de Autores de Teatro, (30), 17-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2490772.

CERVANTES, Miguel de. (2015). Comedias y tragedias (Luis Gómez Canseco, Dir.). Real Academia Española.

CERVANTES Saavedra, Miguel de. (2015a). “Prólogo al lector”. En Comedias y tragedias (Luis Gómez Canseco, Dir.; pp. 9-16). Real Academia Española.

CERVANTES, Miguel de. (2015b). Comedia famosa de la entretenida (Ignacio García Aguilar, Ed.). En Comedias y tragedias (Luis Gómez Canseco, Dir.; pp. 687-794). Real Academia Española.

CERVANTES, Miguel de. (2015c). Comedia famosa de Pedro de Urdemalas (Adrián J. Sáez, Ed.). En Comedias y tragedias (Luis Gómez Canseco, Dir.; pp. 795-906). Real Academia Española.

CORVIN, Michel. (1997a). “Contribución al análisis del espacio escénico en el teatro contemporáneo” (Jesús G. Maestro, Trad.). En María del Carmen Bobes Naves (Comp.), Teoría del teatro (pp. 201-228). Arco Libros.

CORVIN, Michel. (1997b). Dictionnaire encyclopédique du Théâtre. Bordas.

CUETO PÉREZ, Magdalena. (2007). “Los espacios del teatro”. Las Puertas del Drama: Revista de la Asociación de Autores de Teatro, (30), 4-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2490772.

DE LA GRANJA, Agustín. (1988). “El entremés y la fiesta del Corpus”. Criticón, (42), 139-153. https://cvc.cervantes.es/literatura/criticon/PDF/042/042_147.pdf.

DE TORO, Fernando. (2008 [1987]). Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena. Galerna.

DÍAZ, Pamela. (2020) “Ticoscopia cidiana y visión épica”. En Alberto Montaner Frutos (Dir.), Sonando van sus nuevas allent parte del mar: El Cantar de mio Cid y el mundo de la épica (pp. 67-86). Presses Universitaires du Midi. Recuperado de https://books.openedition.org/pumi/38351.

DÍEZ BORQUE, José María. (1975). “Aproximación semiológica a la ‘escena’ del teatro del Siglo de Oro español”. En Luciano García Lorenzo y José María Díez Borque (Coords.), Semiología del teatro (pp. 49-92). Planeta.

FERRER VALLS, Teresa. (2000). “Vestuario teatral y espectáculo cortesano en el Siglo de Oro”. Cuadernos de Teatro Clásico, (13-14), 63-84. https://www.uv.es/entresiglos/teresa/pdfs/espectaculo.PDF.

GONZÁLEZ, Aurelio. (1999). “La propuesta dramática de La entretenida de Cervantes”. En Ysla Campbell (Ed.), El escritor y la escena VIII: estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro [Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro (3 al 6 de marzo de 1999, Ciudad Juárez)] (pp. 65-72). Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcg16k9.

GUTIÉRREZ PADILLA, Martha María. (2020). Efecto espectacular de la mecánica teatral en la comedia caballeresca del Siglo de Oro [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México, México]. Recuperado de https://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/2547.

HUERTA CALVO, Javier. (2003). Historia del teatro español, de la Edad Media a los Siglos de Oro. Gredos.

LUCÍA MEGÍAS, José Manuel. (2019). La plenitud de Cervantes: una vida de papel. EDAF.

MASSIP, Francesc. (1992). El teatro medieval: voz de la divinidad cuerpo de histrión. Montesinos.

PAVIS, Patrice. (1996 [1983]). Diccionario del teatro, dramaturgia, estética, semiología. Paidós.

PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso. (1989) “Los pintores escenógrafos en el Madrid del siglo XVII”. En Aurora Egido (Ed.), La escenografía del teatro barroco (pp. 61-90). Universidad de Salamanca.

PROFETI, Maria Grazia. (2012). “Cervantes, Lope y el teatro áureo”. eHumanista/Cervantes, 1, 552-567. https://www.ehumanista.ucsb.edu/sites/secure.lsit.ucsb.edu.span.d7_eh/files/sitefiles/cervantes/volume1/32%20profeti.pdf.

RUANO DE LA HAZA, José María. (2007). “Los espacios de don Juan”. Hecho Teatral: Revista de Teoría y Práctica del Teatro Hispánico, (7), 127-146.

SHAKESPEARE, William. (1996). The Norton Facsimile of the First Folio of Shakespeare. W. W. Norton and Company.