Images of the Mexican Revolution in the Broadsheets Published by Antonio Vanegas Arroyo (1910-1917): Uses, Sources, and Changes

Main Article Content

Grecia Monroy Sánchez
https://orcid.org/0000-0002-1029-3586

Abstract

This paper presents a study of the images found in popular prints depicting characters or events related to the Mexican Revolution, published by editor Antonio Vanegas Arroyo in Mexico City between 1910 and 1917. The analysis explores the relationship between image and text, as well as the decisions behind the representation of certain events and figures. The study reveals that these images served multiple purposes, which are discussed in three sections. The first examines the recurring reuse of engravings and the adaptations that arose from this practice, as well as the inaugural image of the revolutionary struggle, which establishes a recurring tension between text and image in later prints. The second section explores the dialogues between José Guadalupe Posada’s engravings and photography, the latter serving as a source for the representation of figures such as Francisco I. Madero, Emiliano Zapata, and Esperanza Chavarría. Notably, the engraver’s graphic feats often proved more effective in narrative terms than photography itself. Finally, the third section addresses changes in the function of images after 1914, when visual expressions became more generic, less specific, and more ornamental. This shift anticipates the most common page layouts in subsequent decades and is explained not only by Posada’s death in 1913 but also by transformations in the functions, uses, and consumption of Mexican popular prints during the first half of the twentieth century.

Article Details

How to Cite
Monroy Sánchez, G. (2025). Images of the Mexican Revolution in the Broadsheets Published by Antonio Vanegas Arroyo (1910-1917): Uses, Sources, and Changes. Nuevas Glosas. Estudios Lingüísticos Y Literarios, (7), 5–42. https://doi.org/10.22201/ffyl.29543479e.2024.7.2066
Section
Research Articles

References

Alonso, Cecilio. (2022). “Apuntes para un inventario de impresores valencianos de pliegos cantables callejeros (València, Primera mitad del siglo XX)”. En Josep Daniel Climent Martínez, María Aránzazu Guerola Inza, Miguel C. Muñoz Feliu, Antoni Paricio Garcia y Pilar Pérez Pacheco (Eds.), Pasiones bibliográficas 6 (pp. 17-34). Societat Bibliogràfica Valenciana Jerònima Galés.

Arnal, Ariel. (1998). “Construyendo símbolos – fotografía política en México: 1865-1911”. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y El Caribe, 9(1), 55-73. https://doi.org/10.61490/eial.v9i1.1094.

Avechuco Cabrera, Daniel. (2020). “Construyendo al Atila del Sur: iconografía de El Imparcial sobre el zapatismo”. Relaciones Estudios de Historia y Sociedad, 41(162), 1-33. https://doi.org/10.24901/rehs.v41i162.687.

Barajas Durán, Rafael, “el Fisgón”. (2009). Posada, mito y mitote. La caricatura política de José Guadalupe Posada y Manuel Alfonso Manilla. Fondo de Cultura Económica.

Barajas Durán, Rafael, “el Fisgón”. (2019). El linchamiento gráfico de Francisco I. Madero. Fondo de Cultura Económica.

Bastida Chavarría, Esteban Francisco. (2017). Coronela zapatista Ma. Esperanza Chavarría. Libertad Bajo Palabra.

Berumen, Miguel Ángel. (2017, 19 de noviembre). “La fotografía más famosa de Zapata”. Proceso, (2142), 68.

Bonilla, Helia Emma. (2005). “Imágenes de Posada en los impresos de Vanegas Arroyo”. En Belem Clark de Lara y Elisa Speckman Guerra (Eds.), La república de las letras. Asomos a la cultura escrita del México decimonónico. Tomo II. Publicaciones periódicas y otros impresos (pp. 415-436). Universidad Nacional Autónoma de México.

Bonilla, Helia; Lecouvey, Marie. (2017). “Posada: de la prensa al impreso popular”. En Mariana Masera (Coord.), Notable suceso: ensayos sobre impresos populares. El caso de la Imprenta Vanegas Arroyo (pp. 180-202). Universidad Nacional Autónoma de México.

Botrel, Jean-François. (2000). “El género de cordel”. En Luis Díaz G. Viana (Coord.), Palabras para el pueblo, Vol. I: Aproximación general a la literatura de cordel (pp. 39-70). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Botrel, Jean-François. (2015). “cordel, (literatura de)”. En Miguel Ángel Garrido Gallardo (Dir.), Diccionario Español de Términos Literarios Internacionales. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. http://proyectos.cchs.csic.es/detli/sites/default/files/Cordel.pdf.

Botrel, Jean-François. (2022). “Los últimos impresos de cordel en España (1939-1999)”. En Inmaculada Casas-Delgado y Carlos M. Collantes Sánchez (Coords.), La literatura de cordel en la sociedad hispánica (siglos XVI-XX) (pp. 137-176). Editorial Universidad de Sevilla.

Cabrera Carreón, María Dolores. (2007). Héroes, representación gráfica e imaginario colectivo: análisis de la configuración heroica de Francisco I. Madero [Tesis de maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla].

Casanova, Rosa. (1992). “El reto de las multitudes: en torno a la investigación y montaje de la exposición”. En Rosa Casanova (Coord.), Francisco I. Madero: entre imagen pública y acción política, 1901-1913 (pp. 19-29). Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Castro Pérez, Verónica Briseida. (2015). De crímenes, demonios y literatura: la hoja volante en el México de entre siglos [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. Tesiunam. http://132.248.9.195/ptd2015/enero/0724286/Index.html.

Charlot, Jean. (1925, 30 de agosto). “Un precursor del movimiento de arte mexicano: el grabador Posadas”. Revista de Revistas, (25).

Díaz Frene, Jaddiel. (2022). “Los Zapatas de Posada: imagen y contrainsurgencia en tiempos de revolución”. En Pilar Gonzalbo Aizpuri (Ed.), Honor y vergüenza: historias de un pasado remoto y cercano (pp. 249-270). El Colegio de México. https://doi.org/10.2307/jj.3102543.11.

Espinosa, Arturo. (1952). Biografía de Antonio Vanegas Arroyo [Manuscrito inédito]. Colección Chávez Cedeño.

Fundación BBVA Bancomer. (2017). Posada. 100 años de calavera. Editorial RM.

Galí Boadella, Montserrat. (2007). Estampa popular, cultura popular. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Galí Boadella, Montserrat. (2008). La estampa popular novohispana. Museo Taller Erasto Cortés; Museo Biblioteca Palafoxiana; Secretaría de Cultura del Estado de Puebla.

Gómez Mutio, Ana Rosa. (2021). Las protagonistas, las receptoras y las aludidas: las mujeres en los textos de la imprenta de Antonio Vanegas Arroyo [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. Tesiunam. http://132.248.9.195/ptd2021/abril/0810856/Index.html.

Gomis Coloma, Juan. (2015). Menudencias de imprenta: producción y circulación de la literatura popular (Valencia, siglo xviii). Institució Alfons el Magnànim.

González, Aurelio. (2015). El corrido: construcción poética. El Colegio de San Luis.

Gretton, Tom. (2005). “Signs for Labour-Value in Printed Pictures after the Photomechanical Revolution: Mainstream Changes and Extreme Cases around 1900”. Oxford Art Journal, 28(3), 371-390.

H. de Giménez, Catalina. (1991). Así cantaban la revolución. Grijalbo; Conaculta.

Laboratorio de Culturas e Impresos Populares Iberoamericanos. (2023a). Hoja volante. https://lacipi.humanidades.unam.mx/ipm/w/Hoja_volante.

Laboratorio de Culturas e Impresos Populares Iberoamericanos. (2023b). Pliego de cordel. https://lacipi.humanidades.unam.mx/ipm/w/Pliego_de_cordel.

López Casillas, Mercurio. (2013a). “Desarrollo técnico y estético de Posada”. En Fundación BBVA Bancomer, Posada. 100 años de calavera (pp. 91-341). Editorial RM.

López Casillas, Mercurio. (2013b). “Cronología, hemerografía y bibliografía”. En Fundación BBVA Bancomer, Posada. 100 años de calavera (pp. 361-375). Editorial RM.

López Casillas, Mercurio. (2017). “Entrevista a Mercurio López Casillas”. En Mariana Masera (Coord.), Notable suceso: ensayos sobre impresos populares. El caso de la Imprenta Vanegas Arroyo (pp. 365-376). Universidad Nacional Autónoma de México.

Masera, Mariana. (2017). “Prólogo”. En Mariana Masera (Coord.), Notable suceso: ensayos sobre impresos populares. El caso de la Imprenta Vanegas Arroyo (pp. 6-14). Universidad Nacional Autónoma de México.

Masera, Mariana. (2018). Las representaciones de la voz en la literatura del cordel de Vanegas Arroyo (siglos xvi-xx). Universidad Nacional Autónoma de México.

Masera, Mariana; Castro Pérez, Briseida; Gómez Mutio, Ana Rosa; Monroy Sánchez, Grecia; Olvera Hernández, Adrián. (2017). “Entre la tradición y la innovación. Antonio Vanegas Arroyo: un impresor extraordinario”. En Mariana Masera (Coord.), Colección Chávez-Cedeño. Antonio Vanegas Arroyo, un editor extraordinario (pp. 25-59). Universidad Nacional Autónoma de México.

Mendoza Avilés, Mayra. (2009). “El Zapata de Brehme: análisis de un caso”. Alquimia, (36), 83-85. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/alquimia/article/view/5217.

Monroy Sánchez, Grecia. (2021). Las diferentes ubicaciones de la imprenta de Antonio Vanegas Arroyo. Laboratorio de Culturas e Impresos Populares Iberoamericanos. https://lacipi.humanidades.unam.mx/ipm/w/images/7/7e/2021_LDUVArroyo.pdf.

Monroy Sánchez, Grecia. (2022a). “Extraordinarios sucesos por todo México y más allá: la distribución de los impresos de Antonio Vanegas Arroyo”. En Mariana Masera y Miguel Ángel Castro (Eds.), A cien años de la muerte de Antonio Vanegas Arroyo (1852-1917): los impresos populares iberoamericanos y sus editores (pp. 27-56). Universidad Nacional Autónoma de México.

Monroy Sánchez, Grecia. (2022b). “Francisco I. Madero en los impresos de Antonio Vanegas Arroyo (1910-1912)”. En Danira López Torres y Grecia Monroy Sánchez (Coords. y Eds.), Los géneros en la literatura popular: la imprenta de Antonio Vanegas Arroyo (siglos xix-xx) (pp. 117-152). El Colegio de San Luis.

Monroy Sánchez, Grecia (2022c). Los impresos histórico-políticos de Antonio Vanegas Arroyo en el porfiriato y la revolución mexicana (1892-1916): contexto, dimensión editorial y géneros literarios (Tesis de doctorado, El Colegio de San Luis). Repository Colsan. http://colsan.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1013/1380.

Monroy Sánchez, Grecia. (2022d). “Tras cordeles y folletos: los autores en la literatura popular”. Palabrijes, (27-28), 54-57.

Monroy Sánchez, Grecia. (2025). “Los zapatistas en impresos populares del periodo revolucionario (1912): ¡zopilotes que están devorando la patria!”. En Danira López Torres y Grecia Monroy Sánchez (Coords. y Eds.), Antonio Vanegas Arroyo y las funciones de la literatura popular impresa (pp. 137-172). El Colegio de San Luis.

Morales López, Ricardo. (2014). “Tres el cuadrado de tres. Tiempo de trabajo”. En Yúmari Pérez Ramos y Guadalupe de la Torre Villalpando (Coords.), Estudios sobre conservación, restauración y museología. Volumen 1 (pp. 41-55). Instituto Nacional de Antropología e Historia. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/estudiosconservacion/article/view/5444/6022.

Negrín, Edith. (2017). “Vislumbres de Emiliano Zapata en hojas de papel volando”. En Mariana Masera (Coord.), Notable suceso: ensayos sobre impresos populares. El caso de la Imprenta Vanegas Arroyo (pp. 233-265). Universidad Nacional Autónoma de México.

Posada, José Guadalupe. (2019 [1930]). Posada: monografía de 406 grabados de José Guadalupe Posada (Frances Toor et al., Eds.; Diego Rivera, Introducción). Editorial RM.

Ramos Bautista, Gretel. (2025). “Porfirio Díaz: la corporeidad de la nación en las hojas volantes de Vanegas Arroyo”. En Danira López Torres y Grecia Monroy Sánchez (Coords. y Eds.), Antonio Vanegas Arroyo y las funciones de la literatura popular impresa (pp. 113-136). El Colegio de San Luis.

Rico Cortés, Juvel Roberto. (2022). Relación imagen texto en los cuentos impresos de la casa Vanegas Arroyo [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. Tesiunam. http://132.248.9.195/ptd2022/agosto/0828415/Index.html.

Rocha, Martha. (2009, junio). “Propagandistas, soldaderas y soldados en la Revolución Mexicana”. Proceso. Bi-Centenario, (3), 12-23.

Rodríguez González, Yliana. (2018). “Textos para ver, o de los lectores de a centavo. El caso de Posada y Vanegas Arroyo”. En Cecilia Rodríguez Lehman y Nathalie Bouzaglo (Coords.), Miradas efímeras: cultura visual en el siglo xix (pp. 103-128). Cuarto Propio.

Sánchez González, Agustín. (2008). Posada. Planeta.