Towards a Prototypical Structuring of the Binary Categorization of Word Classes

Main Article Content

Girex Eloundou Eloundou

Abstract

This work develops from the observation that the categorizations of contemporary linguistic approaches, particularly functionalism and generativism, seem to be based on the Aristotelian and classical perspective, which considers categories as discrete entities with rigid boundaries. Unfortunately, this conception of categories presents shortcomings when assigning elements with cross-category features to a specific category. As evidence, while it is defended within the framework of functional grammar that the preposition is a grammatical category, generativist authors consider it rather as a lexical category. Faced with this type of discrepancy, this work focuses on the theoretical postulates of cognitive linguistics, particularly the theory of prototypes, to structure the two major words categories. To do this, we first provide a brief literature review of previous categorization models. Subsequently, we present the deficiencies of contemporary approaches, especially those of the functionalist and generativist linguistic traditions. Finally, in line with the categorization model of cognitive linguistics, we propose a prototypical structuring of the two main word categories and, in an exploratory manner, contrast three word classes—adjective, verb, and preposition—whose categorical status is frequently debated in grammars, in order to highlight their degree of family resemblance and, therefore, determine their membership in a given category.

Article Details

How to Cite
Eloundou Eloundou, G. (2025). Towards a Prototypical Structuring of the Binary Categorization of Word Classes. Nuevas Glosas. Estudios Lingüísticos Y Literarios, (7), 43–59. https://doi.org/10.22201/ffyl.29543479e.2024.7.2147
Section
Research Articles

References

Aarts, Bas; Denison, David; Keizer, Evelien; Popova, Gergana. (2004). “Introduction: The Nature of Grammatical Categories and their Representation”. En Bas Aarts, David Denison, Evelien Keizer y Gergana Popova (Eds.), Fuzzy Grammar: A Reader (pp. 1-28). Oxford University Press.

Alarcos Llorach, Emilio. (1977). “Metodología estructural y funcional en lingüística”. Revista Española de Lingüística, 7(2), 1-16.

Alarcos Llorach, Emilio. (1994). Gramática de la lengua española. Espasa-Calpe.

Alonso, Amado; Henríquez Ureña, Pedro. (1938). Gramática castellana. Losada.

Aristóteles. (1932). Poétique (Jean Hardy, Trad.). Les Belles Lettres.

Basset, Louis. (2004). L’imaginer et le dire. Scripta Minora.

Borzi, Claudia. (2012). “Gramática cognitiva-prototípica: conceptualización y análisis del nominal”. Fundamentos en Humanidades, 13(25), 99-126.

Bosque, Ignacio. (1990). Las categorías gramaticales. Relaciones y diferencias. Síntesis.

Bosque, Ignacio; Demonte, Violeta. (2000). Gramática descriptiva de la lengua española 2: Las construcciones sintácticas fundamentales. Relaciones temporales, aspectuales y modales. Espasa.

Bosque, Ignacio; Gutiérrez-Rexach, Javier. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Akal.

Bulikowski, Brunon. (2001). “Les critères de classement des catégories gramaticales – une perspective diachronique”. Studia Romanica Posnaniensia, 27, 41-53. http://hdl.handle.net/10593/6013.

Cuenca, María Josep; Hilferty, Joseph. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Ariel.

Fábregas, Antonio. (2020). Las categorías funcionales. Síntesis.

Fernández Jaén, Jorge. (2006). “Semántica cognitiva diacrónica de acostarse”. Estudios de Lingüística, (20), 131-148. https://doi.org/10.14198/ELUA2006.20.06.

Fernández Jaén, Jorge. (2012). Semántica cognitiva diacrónica de los verbos de percepción física del español [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/26481/1/Tesis_Jorge_Fernandez_Jaen.pdf.

González, Daniela Soledad. (2021). Recategorización, metáfora y metonimia: la nominalización y sus bases metonímicas. Teseo.

Gutiérrez Ordóñez, Salvador. (1991). La transposición sintáctica (Problemas). Consejería de Educación, Cultura y Deportes de la Comunidad Autónoma de la Rioja.

Gutiérrez Ordóñez, Salvador. (1997). Principios de sintaxis funcional. Arco Libros.

Gutiérrez Rodríguez, Edita. (2014). “La sintaxis”. En M. Victoria Escandell Vidal (Coord.), Claves del lenguaje humano (pp. 155-193). Editorial Universitaria Ramón Areces.

Hopper, Paul J.; Thompson, Sandra A. (1984). “The Discourse Basis for Lexical Categories in Universal Grammar”. Language, 60(4), 703-752. https://doi.org/10.2307/413797.

Lakoff, George. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. The University of Chicago Press.

Lambert, Frédéric. (1985). “Théorie syntaxique et tradition grammaticale : Les parties du discours chez Apollonius Dyscole”. Histoire Épistémologie Langage, (6), 115-132. https://doi.org/10.3406/hel.1985.3345.

Langacker, Ronald. (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford University Press.

Lenz, Rodolfo. (1920). La oración y sus partes. Establecimiento Tipográfico de Fortanet.

Martínez, José. (1994). Propuesta de gramática funcional. Istmo.

Minguell, Antonia Esther. (2009). “La preposición: categoría léxica y funcional. Aportes para la enseñanza del español”. Signos ELE: Revista de Español como Lengua Extranjera, (3), 1-20.

Paz Afonso, Ana. (2017). “La teoría de los prototipos como herramienta teórica para el estudio diacrónico del léxico: el caso de los verbos de movimiento en español”. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 33(3), 1194-1223. https://doi.org/10.15581/008.33.3.1194-1223.

Pérez Saldanya, Manuel. (1996). “Aproximació cognitiva al complement indirecte catalá”. En August Bover Font, Jaume Martí Olivella y Mary Ann Newman (Coords.), Actes del Vllé Colloqui d’Estudis Catalans a Nord-América (Berkeley 1993) (pp. 191-209). Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Real Académica Española; Asociación de la Lengua Española. (2009-2011). Nueva gramática de la lengua española. https://www.rae.es/gram%C3%A1tica/.

Rangel Vicente, Montserrat. (2018). “La diversidad formal del nombre propio: una estructuración prototípica”. En Marta Díaz, Gael Vaamonde, Ana Varela, Ma. Carmen Cabeza, José M. García-Miguel y Fernando Ramallo (Eds.), Actas do XIII Congreso Internacional de Lingüística Xeral (pp. 750-757). Universidade de Vigo.

Rauh, Gisa. (2010). Syntactix Categories: Their Identification and Description in Linguistic Theories. Oxford University Press.

Rosch, Eleanor H. (1973). “Natural Categories”. Cognitive Psychology, 4(3), 328-350. https://doi.org/10.1016/0010-0285(73)90017-0.

Rosch, Eleanor. (1975). “Cognitive Reference Points”. Cognitive Psychology, 7(4), 532-547. https://doi.org/10.1016/0010-0285(75)90021-3.

Rosch, Eleanor. (1978). “Principles of Categorization”. En Eleanor Rosch y Barbara B. Lloyd (Eds.), Cognition and Categorization (pp. 27-48). Lawrence Erlbaum.

Sanromán Vilas, Begoña; Carrasco Gutiérrez, Ángeles. (2019). “Categorías semiléxicas: haciendo balance entre el contenido léxico y la función gramatical”. Revista Española de Lingüística, 49(1), 7-20. http://dx.doi.org/10.31810/RSEL.49.1.

Torres Soler, Julio. (2020). “La polisemia del verbo llevar a la luz de la semántica diacrónica de prototipos”. Tonos Digital, (39).

Torres Soler, Julio. (2022). “Teoría de prototipos y lexicología histórica del español: aspectos teóricos y aplicación del verbo arrancar”. En María de los Ángeles Sidrach de Cardona López, Alejandro Junquera Martínez, Alfonso Puerta Sánchez, Inmaculada Ruiz Sánchez y Margarita Fernández González (Eds.), Una lengua diversa y mudable: nuevas perspectivas en historiografía e historia de la lengua española (pp. 171-186). Peter Lang.

Ungerer, Friedrich; Schmid, Hans-Jörg. (1996). An Introduction to Cognitive Linguistics. Longman.

Vera Luján, Agustín. (2010). Fundamentos de sintaxis. Universidad Nacional de Educación a Distancia.