Stereotypes in Gore Capitalism: The Profitability of Violence in the Netflix series Narcos (2015)

Main Article Content

John Jaime Hurtado Cadavid

Abstract

This article analyzes the exploitation of the stereotypes of Colombian culture in the series Narcos (2015) produced and broadcast by Netflix. The central question is how the use of the stereotypes of the violent Colombian and drug trafficker becomes a fundamental source to develop profitable film projects and promote this stereotype worldwide thanks to streaming platforms such as Netflix. For this, the research is based on a conceptual analysis of the formation of stereotypes that divide populations between the "normal" and the undesirable (those who have a mark or social stigma) and their use in film productions with images of spectacular violence that turn narco-series into representatives of gore capitalism. Then, some scenes from the television series are described to exemplify the uses of Colombian stereotypes that, mixed with elements of fascinating violence, make it possible to create a language that potentiates the initial stereotypes. To conclude, the importance and need to generate academic spaces for debate is raised. That is, the need to build a systematization of knowledge that leads to the evolution of awareness of the uses of violence and the formation of stereotypes as languages with the ability to stick and be transmitted through the cultural film industry.

Article Details

How to Cite
Hurtado Cadavid, J. J. (2024). Stereotypes in Gore Capitalism: The Profitability of Violence in the Netflix series Narcos (2015). Nuevas Poligrafías. Revista De Teoría Literaria Y Literatura Comparada, (9), 108–126. https://doi.org/10.22201/ffyl.29544076.2024.9.1959
Section
Central Poligrafías

References

AHMED, Sara. (2015). La política cultural de las emociones. (Cecilia Olivares Mansuy, Trad.). UNAM: Programa Universitario de Estudios de Género. (Obra original publicada en 2004)

ALCALÁ, Fabiola. (2020). “La visualidad de los personajes femeninos en series de ficción mexicanas producidas por Netflix”. En Guillermo Orozco (Ed.), Televisión en tiempos de Netflix. Una nueva oferta mediática (pp. 109-126). Universidad de Guadalajara.

AMAYA TRUJILLO, Janny; CHARLOIS ALLENDE, Adrien José. (2018). “Memoria cultural y ficción audiovisual en la era de la televisión en streaming. Una exploración en torno a la serie Narcos como relato de memoria transnacional”. Comunicación y sociedad, (31), 15-44. https://doi.org/10.32870/cys.v0i31.6852.

BRITTO, Lina. (2016). “Car Bombing Drug War History: How the Hit Netflix Series Narcos Echoes the DEA’s Version of Events, Distorting—and Commodifying—The Rise of Colombia’s Drug Economy”. NACLA Report on the Americas, 48(2), 177-180. https://doi.org/10.1080/10714839.2016.1201278.

DATA BROZ. (2020, 13 de mayo). Most Watched Series & Films on Netflix 2015 – 2020 [Archivo de video]. Youtube. www.youtube.com/watch?v=jcpB07OXEus.

EMMELHAINZ, Irmgard. (2016). La tiranía del sentido común. La reconversión neoliberal de México. Paradiso editores.

EVOLUCIÓN DEL NÚMERO DE SUSCRIPTORES DE NETFLIX EN EL MUNDO DEL TERCER TRIMESTRE DE 2011 HASTA EL CUARTO TRIMESTRE DE 2023 (2024, enero). (en línea). Statista. Recuperado el 7 de marzo de 2024 de https://es.statista.com/estadisticas/598771/numero-de-suscriptores-netflix-en-streaming-en-todo-el-mundo/.

GARCÍA LEIVA, Maria Trinidad; ALBORNOZ, Luis A.; GÓMEZ, Rodrigo. (2021). “Netflix and the Transnationalization of the Audiovisual Industry in the Ibero-American Space”. Comunicación y Sociedad, 18, 1-17. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8238.

GUTIÉRREZ, Ruth; CEBALLOS-SAAVEDRA, Maritza; RIVERA-BETANCUR, Jerónimo. (2022). “Myth, Relative Evil, and Anti-Hero in Narcos and Fariña”. Quarterly Review of Film and Video, 40(8), 925-951. https://doi.org/10.1080/10509208.2022.2052709.

ILLOUZ, Eva. (2007). Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo (Joaquín. Ibarburu, Trad.). Katz Editores.

MARTÍN M., Antonio. (2016). “Narcos: Mucha plata y poco plomo” (en linea). El independiente, Economía. Recuperado el 7 de marzo de 2024 de https://www.elindependiente.com/economia/2016/12/30/narcos-mucha-plata-y-poco-plomo/.

MIRZOEFF, Nicholas. (2011). The Right to Look: A Counterhistory of Visuality. Duke University Press.

MOUFFE, Chantal. (2018). Por un populismo de izquierda. Siglo XXI.

NATIONAL GEOGRAFIC EN ESPAÑOL. (2019, 25 de abril). ¿Qué país cuenta con la mayor diversidad de orquídeas en el mundo? (en línea). Recuperado el 7 de marzo de 2024 de https://www.ngenespanol.com/dato-dia/que-pais-cuenta-con-la-mayor-diversidad-de-orquideas-en-el-mundo/.

NUSSBAUM, Martha C. (2006). El ocultamiento de lo humano: repugnancia, vergüenza y ley (Gabriel Zadunaisky, Trad.). Katz.

PADILHA, José. (Dir.). (2015). Narcos [Serie de Televisión]. Netflix.

PIÑÓN, Juan. (2020). “Un reconocimiento de la infraestructura de la red de internet para servicios de VoD en Latinoamérica”. En Guillermo Orozco (Ed.), Televisión en tiempos de Netflix. Una nueva oferta mediática (pp. 17-46). Universidad de Guadalajara.

RAMÍREZ BERG, Charles. (2002). Latino Images in Film: Stereotypes, Subversion, and Resistance. University of Texas Press.

ROCHA, Simone Maria. (2018). “Visualidad política latinoamericana en Narcos: un análisis a través del estilo televisivo”. Comunicación y Medios, 27(37), 106-118. http://dx.doi.org/ 10.5354/0719- 1529.2018.48572.

VALENCIA, Sayak. (2010). Capitalismo gore: control económico, violencia y narcopoder. Melusina.

VALENCIA, Sayak; SEPÚLVEDA, Katia. (2016). “Del fascinante fascismo a la fascinante violencia: Psico/Bio/Necro/Política y mercado gore”. Mitologías Hoy, 14, 75-91. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/315891.